Pomoc - Algorytmika i Modelowanie
Spis paragrafów >> Jak napisać program? << Powrót
<< Poprzedni Następny >>
78. Jak napisać program?
Programowanie Baltiego rozpoczniemy od trybu Programowanie > Nowicjusz. Sposób wydawania poleceń prześledźmy na przykładzie budowania domu.
Uwaga. Należy pamiętać, że Baltie stoi w lewym dolnym rogu Sceny, skąd rozpoczyna swój ruch.
-
Na początek należy umieścić Baltiego w miejscu, od którego ma zacząć budować dom, dlatego każemy mu zrobić 5 kroków do przodu i odwrócić się w lewo .
Uwaga. Jeżeli chcemy umieścić te same elementy w programie, to możemy je skopiować, przytrzymując lewy przycisk myszy na danym elemencie i przesuwając go w dowolne miejsce obszaru roboczego.
Chcąc zobaczyć, jak działa nasz program, uruchamiamy go za pomocą przycisku Start . Otworzy się Scena, na której Baltie wykonuje program. Po przejściu Baltiego na określone miejsce okno programu się zamknie.
Aby zatrzymać działanie programu, należy umieścić polecenie Czekaj . Teraz program zostanie wykonany tak jak poprzednio, ale obraz na Scenie nie zniknie.
Uwaga. Chcąc usunąć dowolny element, wystarczy przesunąć go poza obszar roboczy.
-
Umieśćmy teraz na Scenie parter domu. Baltie zabiera z Banku przedmiotów, który otwieramy za pomocą przycisku , kawałek ściany, idzie o krok do przodu, z tego samego banku zabiera ścianę z oknem, idzie o krok do przodu i odwraca się w lewo. Chcąc zakończyć wiersz, wstawiamy element koniec wiersza .
Uwaga. Aby program był czytelny, polecenia piszemy w wierszach o długości nieprzekraczającej szerokości ekranu.
-
Ostatnim elementem budowy domu jest położenie dachu. W tym celu Baltie zabiera z banku przedmiotów prawą stronę dachu, idzie o krok do przodu, odwraca się w lewo, zabiera lewą stronę dachu i umieszcza ją w odpowiednim miejscu.
Efekt naszej pracy jest widoczny na Scenie po uruchomieniu programu.
<< Powrót [Do góry]